Inbreng SGP raadsvergadering 11 oktober 2016; Plan ten Goye en De Schaft

Plan Ten Goye

Een mooi en creatief plan, dat met name tot doel heeft rijke historie weer een beetje tot leven te brengen. De SGP steunt dat doel. Toch zien wij nog verbeterpunten, samen met de fractie van ITH.

Tijdens het rondetafelgesprek vroeg ik de wethouder hoe hij het gegeven weegt, dat het plan nu niet bepaald in een warm bad valt bij de direct omwonenden. Dat blijkt wel uit alle inspraakreacties. Hij gaf een wat formalistische reactie, kijk maar in de schriftelijke beantwoording van de zienswijzen. En dat we dat als SGP vooral ook zelf moesten wegen. Dat hebben we ook gedaan, en daarom zien we ook nog verbeterpunten. Maar wel moet me van het hart dat ik niet blij bent dat bij het rondetafelgesprek omwonenden die op de tribune zaten (en helaas niet inspraken) onvoldoende het gevoel hebben gekregen dat hun zorgen serieus werden genomen. En nee, met zorgen serieus nemen bedoel ik niet het plan intrekken. Maar wel verder investeren in de vraag: hoe komt het dat initiatiefnemers en diverse omwonenden na de eerste informatieavond verder uit elkaar zijn gegroeid? Kunnen we echt niets doen aan de zorgen over parkeren en privacy? Ik denk dat we in elk geval meer kunnen doen. Daarom het amendement met ITH over het zeker stellen van een fatsoenlijke en ruime parkeervoorziening, en hierbij ook een motie over privacy van mensen die met hun achtertuin grenzen aan het plangebied.

De Schaft

Goed om leegstand actief tegen te gaan. Nu de economie wat lijkt aan te trekken ligt het voor de hand dat er weer meer vraag komt naar bedrijfsruimte. De eerste tekenen van herstel zijn al zichtbaar. Vooral kleinere bedrijven kunnen op De Schaft uitstekend terecht. Nu de economie weer aantrekt deelt de SGP daarom de lijn om geen rigoureuze wijzigingen voor te stellen voor De Schaft, maar wel beperkte verruimingen.

De verruiming ten aanzien van woon-werkfuncties zal naar verwachting van bedrijven ook preventief bijdragen aan het terugdringen van criminaliteit, een positief neveneffect

Sinds een aantal jaren is de Schaft een vestigingsoord voor food-afhaal- en bezorgdiensten. Het afgehaalde mag niet ter plaatse genuttigd worden. Dat is een mooi streven vanuit concurrentieoogpunt richting andere horeca in Houten, maar de praktijk is toch weerbarstiger. Mensen nuttigen hun eten in de auto, en gooien het afval regelmatig op straat. Het is als gevolg daarvan van soms een rommel. Ook worden er in de zomer wel eens tafeltjes en stoeltjes op tafel gezet, dus we roepen de wethouder op wel te handhaven en te gaan voor een net straatbeeld.

De SGP staat achter deze nota om meer levendigheid en kwaliteit

Wouter van den Berg