Initiatiefvoorstel AED – Enquete

In Initiatiefvoorstellen

Mensen met een hartstilstand moeten altijd zo snel mogelijk worden behandeld. Door reanimatie en het gebruik van een AED wordt het overlevingspercentage met 40-50% vergroot. AED staat voor Automatische Externe Defibrillator. Dit is een klein handzaam kastje waarmee een stilstaand hart weer op gang gebracht kan worden.

Voordat de gemeente Houten de AED’s in gaat zetten wordt een enquête onder bedrijven en instellingen gehouden om te inventariseren of er al AED’s aanwezig zijn en om te onderzoeken welke openbare plekken het geschiktst zijn om een AED te plaatsen. Ook wordt aan de hand van deze enquête onderzocht of er personeel in dienst is dat is opgeleid voor het gebruik van deze AED’s. Op die manier kan een evenredige spreiding van AED’s over de gemeente op openbare plaatsen worden bereikt.

Het gebruik van een AED is doelgericht en bevat een automatisch ten gehore gebracht instructieschema en kent een eenvoudige bediening die makkelijk en duidelijk is. Hierdoor kan in principe iedereen die getraind is ermee omgaan.

De gemeente zet deze AED’s in omdat het de zorg van de inwoners aanvult op de bestaande huisartsen en ambulancezorg. Het gaat om gevallen waarbij een hartstilstand wordt geconstateerd in het publiek domein; op straat, in openbare gebouwen, tijdens evenementen, et cetera.

De enquêtes worden o.a. verzonden aan:

1. middenstandsverenigingen;
  2. scholengemeenschappen